Forside Information Kontakt os
Frelst.dk
This website is produced by Engelsby Consult - Lejrevej 14, Allerslev - Lejre DK-4320 Denmark - Copyright © 2014

12. Dåben befrier os fra

”Verden”

De fire overstående skriftsteder viser os tydeligt hvad dåben er. Når vi engang er blevet døbt, er vi frie fra verden. Vi skal ikke bruge årevis på at blive frie fra verden. Det allerførste en ny troende skal gøre er at blive døbt. Han må se sin position i verden i forhold til Gud. Han er nødt til at frasige sig, hans tidligere position i verden. Dette er frelsen. Han må udskille sig helt væk fra verden og separere sig fuldstændigt. Fra da af, er han ikke længere en del af verden, men er kommet over på den anden side. Når vi kommer til tro på Herren Jesus, må vi indse at vi ikke længere er en del af verden. Vores dåb er et tegn på at vi er frie fra denne verden. Gennem dåben indtager vi en ny position og en ny rolle i vores liv. Derfor tager vi bolig i arken og er nu nye skabninger på den anden side. Vi kan fortælle andre at vi ikke længere gør bestemte ting, fordi vi nu tror på Jesus. Men nu kan vi også fortælle dem at vi ikke gør disse ting, fordi vi nu er døbte. Vi har passeret broen over til den anden side. I dag må vi huske dåbens placering i forhold til Gud. Hvad er selve meningen med dåben ? Dåb betyder at komme ud af verden. Det er et skridt som vi tager for at befri os selv fra verden. Vores dåb er en deklaration til andre at vi nu er ude af verden. Det er netop teksten fra en salme der lyder således : ”I graven med vores kære omkring, som græder, de ved at al liv er forbi” Vores nærmeste ved at vi er færdige og at vi nu er kommet til vejens ende. Vi er kommet igennem. Kun denne dåb er effektiv. Det er nu ikke vores erfaring, at vores dåb er taget for let og kan erstattes. Vi må indse at vi er blevet frigjort fra de gamle cirkler og nu er kommet ud af det. Evigt liv er noget som vores ånd får foran Gud, men frelsen er en gerning af separation fra denne verden.

Matt 28,18-20

Da trådte Jesus frem, talte til dem og sagde: »Mig er givet al magt i Himmelen og på jorden. Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende.«

Mark 16,16

Den, som tror og bliver døbt, skal blive frelst; men den, som er vantro, skal blive fordømt.